Publicerat 15 februari 2024 i kategorin Artiklar

Snart kan företagare slippa krånglig kvittohantering

Efter många års utredning finns nu ett konkret förslag från regeringen att företagare inte längre behöver spara kvitton och fakturor i pappersformat – så länge de sparas i digital form. Om förslaget blir verklighet kommer det innebära stora kostnadsbesparingar för många företag.

Enligt nuvarande regler måste företag bevara räkenskapsinformation i sin originalform under drygt tre år, även om informationen överförs till digital form. Det innebär att papperskvitton, pappersfakturor och annat räkenskapsmaterial som tas emot i pappersformat måste sparas i pappersformat under denna tid. Något som innebär mycket krångel, onödig administration och kostnader för många företag.

Enligt en analys av Svenskt Näringsliv som gjordes med stöd av Srf konsulternas medlemmar kostar enbart kravet på hantering av papperskvitton landets företag 3,9 miljarder kronor per år.

Bevarandekravet försvinner

Srf konsulternas redovisningsexpert Maria Albanese satt med i den utredning som redan sommaren 2021 presenterade en rad förslag som skulle förenkla arkivering av räkenskapsinformation. Därefter har väntan varit lång på att förslagen ska tas vidare.

Nu har alltså regeringen äntligen föreslagit att bokföringslagen ska ändras så att räkenskapsinformation på papper bara ska behöva bevaras till dess att informationen överförts i digital form. Därefter kan materialet kastas.

Förenkling för företagen

I förslaget förtydligas företagets ansvar att se till att överföringen görs på ett sådant sätt att ingen information försvinner.

– Detta innebär att företaget ansvarar såväl för den tekniska lösningen som för att det finns väl fungerande rutiner på plats. Här blir det viktigt att redovisningskonsulten hjälper företaget att sätta upp rutinerna så att överföringen görs på ett bra sätt, säger Maria Albanese.

Välkomnar lagförslaget

Om lagförslaget går igenom kommer det innebära en avsevärd förenkling för många företag. Något som Maria Albanese välkomnar.

– Att tvingas spara papperskvitton och pappersfakturor har länge upplevts som krångligt, onödigt och otidsenligt av företagen. Därför är det verkligen glädjande att lagstiftningsprocessen nu äntligen går vidare. Om en uppdatering av bokföringslagen blir verklighet kommer det bespara företagen mycket tid och pengar, säger Maria Albanese.

Systemleverantörerna positiva

Även systemleverantörerna Björn Lundén och Fortnox är positiva till förslaget och tror att det kommer skapa en smidigare vardag för Sveriges företag som kan lägga tid och pengar på bättre saker än arkivering av redan digitaliserade kvitton. 

– Vi har länge drivit denna fråga på olika sätt. Förändringen kommer innebära att det blir enklare för våra användare att göra rätt. Den manuella arkiveringen av fysiska kvitton, som företag idag måste hantera för att uppfylla lagen, sköts utanför Fortnox. Men vi har en stark drivkraft att underlätta vardagen för Sveriges företag och skapa digitala, enkla och smarta lösningar.  Bäst är det såklart när kvitton och leverantörsfakturor är digitala från början. I den utvecklingen är vi drivande, både med egna lösningar, och med samarbetspartners, säger Josef Elvby som är produktområdeschef på Fortnox.

Enligt regeringens tidsplan ska förslaget läggas fram för riksdagen för behandling före sommaren och de nya reglerna föreslås träda i kraft den 1 juli 2024.

The post Snart kan företagare slippa krånglig kvittohantering appeared first on Tidningen Konsulten.

Publicerat 11 juni 2024

Så skyddar du BRF:en mot ekonomisk brottslighet

Den ekonomiska brottsligheten mot bostadsrättsföreningar ökar. Den senaste tiden har det uppmärksammats hur ekonomiska brottslingar plundrar föreningarna. Här berättar vi hur du skyddar dig och din förening mot brott. Varje år flödar omkring 120 miljarder igenom landets bostadsrättsföreningar. Det gör föreningarna attraktiva för oseriösa aktörer och kriminella. En …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Nu kompenseras personer födda 1957

Riksdagen har beslutat om att personer som är födda 1957 ska kompenseras för den uteblivna skattesänkningen för beskattningsåret 2023. Kompensationen, som motsvarar den skattelättnad det förhöjda grundavdraget skulle ha inneburit, kommer att betalas ut tidigast första veckan i juli. Bakgrund Bakgrunden till förslaget är den situation som uppkommit när personer födda 1957 har …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Anlitar du sommarvikarier? Tänk på detta!

Ungdomar har svårare att bedöma risker och konsekvenser av olika handlingar, till skillnad mot de flesta vuxna. Därför är det extra viktigt ta sitt ansvar som arbetsgivare om du anlitar sommarvikarier. Här är några viktiga saker att tänka på. Ha tydliga säkerhetsrutiner  Generellt drabbas nyanställda oftast av skador i arbetet. Många olyckor händer till och med den …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Lina Andersson: Allt fler kunder ställer krav på att vi ska arbeta hållbart

Home of Textile säljer dekor, möbler och textil till projektkunder, butiker, E-handlare och direkt till konsument. De senaste åren har de tagit stora steg mot hållbarhet, trots att de är ett litet företag utan lagkrav på hållbarhetsredovisning. För att komma igång tog de hjälp av NSRS – en manual anpassad för små och medelstora företag. Marknadschefen Lina Andersson berättar …

Läs mer

Publicerat 15 maj 2024

En guide: E-faktura eller PDF-faktura – vad ska du välja och hur kommer du igång

I takt med att allt fler affärsprocesser digitaliseras, blir frågan om hur fakturering ska ske allt mer aktuell. För många innebär detta ett vägval mellan PDF-faktura och e-faktura. Vad är egentligen skillnaden och varför är det så få som byter till e-faktura trots fördelarna? Vi guidar dig genom fakturadjungeln och ger praktiska tips för en smidig övergång. Många fördelar …

Läs mer

Publicerat 15 maj 2024

Konkurserna ökar – vad tänka på?

Antalet konkurser var 2023 det hösta sedan finanskrisen på 90-talet och trots att våren nu är här syns ingen ljusning. Det ligger många riskfaktorer bakom den ökade konkursvågen enligt UC. Den ekonomiska brottsligheten är en. Lali Fjellström, Branschansvarig Redovisning vid Srf konsulterna berättar vad du som företagare ska tänka på för att undvika ekonomiska svårigheter och …

Läs mer

Publicerat 15 maj 2024

Muntliga avtal gäller i de flesta fall men bör undvikas

För att undvika ord-mot-ord-situationer är skriftliga avtal mellan arbetsgivare och anställda att rekommendera. Det är viktigt särskilt ur arbetsgivarsynpunkt eftersom den anställde vid en tvist ses som den svagare parten vilket ställer högre krav på arbetsgivaren att bevisa sin uppfattning. Även om arbetsgivare och anställd är överens kan man inte avtala eller bli överens om …

Läs mer

Publicerat 15 maj 2024

Vem gör du affärer med?

Vissa saker bör företagare kontrollera eller se över regelbundet. Det kan vara att lägga om lånen eller att hitta en billigare försäkring. En åtgärd du som företagare bör se över en gång om året är vem du gör affärer med. Här är några enkla tips på vad du bör kontrollera och varför. Kontrollera att din leverantör har F-skatt  Ett företag som har F-skatt betalar …

Läs mer

Publicerat 18 april 2024

Så kan du jämna ut företagets resultat med skattemässiga dispositioner

När en enskild näringsidkare vill jämna ut det skattemässiga resultatet finns det tre olika skattemässiga dispositioner att använda sig av: avsättning till periodiseringsfond respektive expansionsfond samt räntefördelning. Vi går igenom de olika alternativen, vad de innebär och vad ska man ska tänka på. Göra en avsättning till periodiseringsfond Periodiseringsfonden är ett …

Läs mer

Publicerat 18 april 2024

Omfördela skattereduktioner i inkomstdeklarationen

En skattereduktion minskar den skatt som en fysisk person ska betala. Det innebär att man behöver betala tillräckligt med skatt för att kunna tillgodoräkna sig en skattereduktion. Vissa skattereduktioner kan omfördelas i deklarationen för inkomståret 2023. 14 olika skattereduktioner   Det finns 14 olika skattereduktioner som en fysisk person kan få. För att kunna …

Läs mer

Gå till startsidan