Publicerat 18 december 2015 i kategorin Artiklar

Klarar du dig utan auktoriserad hjälp?

Många företagare tar själva hand om sin redovisning för ”det där med bokföring är ju inte så märkvärdigt”. Eventuellt tar men hjälp när det är dags att göra bokslut. Risken att begå någon typ av lagbrott är därmed stor. Genom att anlita en Auktoriserad Redovisningskonsult från Srf konsulterna får du garanterad kvalitet och kompetens.

Text: Tina Sjöström

Som företagare måste du ha koll på en mängd lagar. Och inte nog med det, du måste också ha koll på sambandet mellan olika lagstiftningsområden. Utan kvalificerad hjälp är risken överhängande att du då faktiskt begår ett lagbrott. Om du har koll på bokföringslagen, årsredovisningslagen, aktiebolagslagen och inkomstskattelagen så grattis – då klarar du dig förmodligen själv. Om inte är rådet att du anlitar en Auktoriserad Redovisningskonsult från Srf konsulterna.

Att snåla när det gäller köp av redovisningstjänster är oftast inget prisvärt alternativ. Väljer du redovisningshjälp uteslutande på grund av ett billigt pris så anlitar du förmodligen en person utan dokumenterad kompetens. Att driva en bokförings- eller redovisningsbyrå och kalla sig för redovisningskonsult kan vem som helst göra. För att vara säker på att den du anlitar faktiskt är kvalificerad och kompetent inom redovisningsyrket ska du välja en av Srf konsulterna auktoriserad redovisningskonsult.

– Redovisningsfrågorna blir all mer komplexa, säger Roland Sigbladh, vice VD för Srf konsulterna. För att en företagare, oavsett storlek, ska vara trygg när det gäller frågor kopplade till redovisningen så måste företaget anlita en person som har både kunskaper och tillräckligt bra erfarenheter i redovisningsfrågor. Jag tror inte många av dagens företagare faktiskt vet vilka risker de utsätter sig för. I värsta fall kan man äventyra både sitt företag och sin privata ekonomi om man antingen väljer att sköta sin redovisning själv eller anlitar någon som inte är auktoriserad.

Det som skiljer en Auktoriserad Redovisningskonsult mot en icke auktoriserad är den dokumenterade kompetens som följer auktorisationen. För att bli auktoriserad krävs både utbildning och att vederbörande följer svensk standard för redovisningstjänster, Reko. En auktoriserad redovisningskonsult har dessutom alltid en ansvarsförsäkring som skydd mot fel som kan uppstå. Självklart finns det kompetenta personer även bland de icke auktoriserade men långt ifrån alla. Och hur ska du hitta dem när de inte är medlem i branschorganisationen Srf konsulterna?

– Hos Srf konsulterna ställs det krav på både kompetens och ordning och reda i alla processer, fortsätter Roland Sigbladh. Att vara auktoriserad och organiserad hos oss innebär att man kontinuerligt måste underhålla sin kompetens genom utbildning. Därför rekommenderar jag alla företagare att ta hjälp av en auktoriserad redovisningskonsult, då får du garanterat hög kvalitet i redovisningstjänsterna och kompetenta råd för bättre lönsamhet. Se inte utgifterna för redovisningstjänster som en kostnad, se dem istället som en investering.


Lagar att ha koll på

Som företagare är du skyldig att följa en hel del lagar och bör därmed veta innebörden av dem. Vet du inte det är risken stor att du faktiskt begår ett lagbrott.

Bokföringslagen – bokföringsbrott kan uppstå på grund av brister i underlag och sent inlämnad årsredovisning.

Årsredovisningslagen – ansvar kan uppstå på grund av felaktig värdering eller vilseledande information.

Aktiebolagslagen – brott och ansvar kan uppstå på grund av förbjudna lån eller felaktig utdelning.

Inkomstskattelagen – brott och skattetillägg kan uppstå på grund av felaktig eller utelämnad redovisning.

Mervärdesskattelagen – brott och skattetillägg kan uppstå på grund av felaktig eller för sen redovisning.

Skatteförfarandelagen – brott och ansvar kan uppstå på grund av felaktig eller för sen redovisning.


 

Klarar-du-dig-utan-auktoriserad-hjalp3

 

Det här ska du kunna

Om du mot förmodan inte känner att du behöver kvalificerad hjälp när det kommer till redovisningstjänster så är det en hel del som du måste kunna själv. Bokföring, betalningar, fakturering och skattedeklarationer hör till de enklare bitarna. Därutöver bör du klara av att göra analyser av verksamhetens lönsamhet, kalkyler och budget. Göra fullständiga bokslut, deklarationer och årsredovisningar. Optimera resultatet.

Om du istället väljer att anlita en auktoriserad redovisningskonsult har du tillgång till kvalificerad hjälp över hela året. Vissa delar i redovisningsprocessen kan du fortsätta utföra själv om så önskas och bara överlåta de mer komplexa momenten till en expert. En auktoriserad redovisningskonsult kan också avge en Bokslutsrapport, ett kvitto på att redovisningen håller hög kvalitet och något som uppskattas av banker och andra finansieringsinstitut.

Många kallar felaktigt sin redovisningskonsult för revisor, vilket är en helt annan yrkesroll. Revisorn tar vid när redovisningskonsulten är klar och har enbart en granskande roll. Driver du ett mindre bolag som når upp till högst ett av gällande gränsvärden* under de senaste två räkenskapsåren, behöver ditt företag ingen revision.

Bilden här ovan beskriver vilka tjänster du kan investera i hos en auktoriserad redovisningskonsult och en auktoriserad revisor.

* Omsättning mer än 3 miljoner, mer än tre anställda och en balansomslutning på mer än 1,5 miljoner.


Klarar-du-dig-utan-auktoriserad-hjalp

Roland Sigbladh

Företagsaktuellt nr 1 2016

 

Publicerat 11 juni 2024

Så skyddar du BRF:en mot ekonomisk brottslighet

Den ekonomiska brottsligheten mot bostadsrättsföreningar ökar. Den senaste tiden har det uppmärksammats hur ekonomiska brottslingar plundrar föreningarna. Här berättar vi hur du skyddar dig och din förening mot brott. Varje år flödar omkring 120 miljarder igenom landets bostadsrättsföreningar. Det gör föreningarna attraktiva för oseriösa aktörer och kriminella. En …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Anlitar du sommarvikarier? Tänk på detta!

Ungdomar har svårare att bedöma risker och konsekvenser av olika handlingar, till skillnad mot de flesta vuxna. Därför är det extra viktigt ta sitt ansvar som arbetsgivare om du anlitar sommarvikarier. Här är några viktiga saker att tänka på. Ha tydliga säkerhetsrutiner  Generellt drabbas nyanställda oftast av skador i arbetet. Många olyckor händer till och med den …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Nu kompenseras personer födda 1957

Riksdagen har beslutat om att personer som är födda 1957 ska kompenseras för den uteblivna skattesänkningen för beskattningsåret 2023. Kompensationen, som motsvarar den skattelättnad det förhöjda grundavdraget skulle ha inneburit, kommer att betalas ut tidigast första veckan i juli. Bakgrund Bakgrunden till förslaget är den situation som uppkommit när personer födda 1957 har …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Lina Andersson: Allt fler kunder ställer krav på att vi ska arbeta hållbart

Home of Textile säljer dekor, möbler och textil till projektkunder, butiker, E-handlare och direkt till konsument. De senaste åren har de tagit stora steg mot hållbarhet, trots att de är ett litet företag utan lagkrav på hållbarhetsredovisning. För att komma igång tog de hjälp av NSRS – en manual anpassad för små och medelstora företag. Marknadschefen Lina Andersson berättar …

Läs mer

Publicerat 15 maj 2024

Konkurserna ökar – vad tänka på?

Antalet konkurser var 2023 det hösta sedan finanskrisen på 90-talet och trots att våren nu är här syns ingen ljusning. Det ligger många riskfaktorer bakom den ökade konkursvågen enligt UC. Den ekonomiska brottsligheten är en. Lali Fjellström, Branschansvarig Redovisning vid Srf konsulterna berättar vad du som företagare ska tänka på för att undvika ekonomiska svårigheter och …

Läs mer

Publicerat 15 maj 2024

Vem gör du affärer med?

Vissa saker bör företagare kontrollera eller se över regelbundet. Det kan vara att lägga om lånen eller att hitta en billigare försäkring. En åtgärd du som företagare bör se över en gång om året är vem du gör affärer med. Här är några enkla tips på vad du bör kontrollera och varför. Kontrollera att din leverantör har F-skatt  Ett företag som har F-skatt betalar …

Läs mer

Publicerat 15 maj 2024

En guide: E-faktura eller PDF-faktura – vad ska du välja och hur kommer du igång

I takt med att allt fler affärsprocesser digitaliseras, blir frågan om hur fakturering ska ske allt mer aktuell. För många innebär detta ett vägval mellan PDF-faktura och e-faktura. Vad är egentligen skillnaden och varför är det så få som byter till e-faktura trots fördelarna? Vi guidar dig genom fakturadjungeln och ger praktiska tips för en smidig övergång. Många fördelar …

Läs mer

Publicerat 15 maj 2024

Muntliga avtal gäller i de flesta fall men bör undvikas

För att undvika ord-mot-ord-situationer är skriftliga avtal mellan arbetsgivare och anställda att rekommendera. Det är viktigt särskilt ur arbetsgivarsynpunkt eftersom den anställde vid en tvist ses som den svagare parten vilket ställer högre krav på arbetsgivaren att bevisa sin uppfattning. Även om arbetsgivare och anställd är överens kan man inte avtala eller bli överens om …

Läs mer

Publicerat 18 april 2024

Omfördela skattereduktioner i inkomstdeklarationen

En skattereduktion minskar den skatt som en fysisk person ska betala. Det innebär att man behöver betala tillräckligt med skatt för att kunna tillgodoräkna sig en skattereduktion. Vissa skattereduktioner kan omfördelas i deklarationen för inkomståret 2023. 14 olika skattereduktioner   Det finns 14 olika skattereduktioner som en fysisk person kan få. För att kunna …

Läs mer

Publicerat 18 april 2024

Så kan du jämna ut företagets resultat med skattemässiga dispositioner

När en enskild näringsidkare vill jämna ut det skattemässiga resultatet finns det tre olika skattemässiga dispositioner att använda sig av: avsättning till periodiseringsfond respektive expansionsfond samt räntefördelning. Vi går igenom de olika alternativen, vad de innebär och vad ska man ska tänka på. Göra en avsättning till periodiseringsfond Periodiseringsfonden är ett …

Läs mer

Gå till startsidan