Publicerat 3 september 2021 i kategorin Artiklar

Ge och få

Under pandemin har flera åtgärder genomförts för att hålla underlätta att samhället hålls igång. För företagen har många tillfälliga regler införts som påverkar de anställdas förmånsbeskattning. Hur är det med gåvor, vad gäller kring resor till arbetsplatsen och kan man skicka hem mat till de som jobbar hemifrån?

2020 var ett historiskt år i antal förslag och beslut för att underlätta för företagen. En av de åtgärder som sattes in var möjligheten att ge de anställda en skattefri gåva. Detta utifrån att det framfördes en vilja från många arbetsgivare att genom sina anställda stödja olika branscher inom det lokala näringslivet. Det sågs också som en möjlighet för arbetsgivare att ge en uppmuntran till sina anställda. Det går inte att mäta hur många som använde möjligheten till skattefri gåva under föregående år eftersom det saknas registeruppgifter på eventuella skattepliktiga eller skattefria gåvor. Uppfattningen är ändå att det ger effekt eftersom det nu har införts en förlängning av möjligheten. Dessutom har beloppet som är skattefritt fördubblats. Det innebär att ett företag kan ge en skattefri gåva till sina anställda värd upp till 2 000 kr. Samma regler gäller för 2021 som för 2020. Den går fortsättningsvis att kombinera med jul-, jubileums och minnesgåva, får inte lämnas i pengar däremot som presentkort på till exempel restauranger eller butiker. Kom ihåg att för att uppfylla kraven på skattefrihet så ska gåvan vara för hela eller större delar av personalen. Om gåvan skulle bli dyrare än 2 000 kr så ska den överskjutande delen tas upp som förmån och beskattas. Tänk då på att det är inklusive moms.

Närvaron på arbetsplatsen eller inte är givetvis beroende på verksamhet. För att minska risken för smittspridning och i de fall som det inte går att jobba hemifrån, uppmuntrades anställda att ta bil till arbetet genom att slippa förmånsbeskattas för parkering. Parkeringen blev därmed under 2020 undantagen från huvudregeln att alla förmåner är skattepliktiga. Förmånen värderas vanligtvis till marknadsvärdet, det vill säga priset som den anställda själv ska betala för en motsvarande parkeringsplats i närheten av arbetsplatsen. Även möjligheten till fri parkering förlängs och blir gällande under hela 2021. För anställda som inte har möjlighet att ta sig till arbetet med bil kan taxiresa vara ett alternativ. Vanligtvis skulle en sådan resa beskattas till marknadsvärde men under pågående pandemi blir sådana taxiresor (eller liknande reseförmån) förmånsbeskattade till motsvarande kostnad som om den anställde hade åkt kommunalt. När det gäller möjligheten för den anställde att dra av för resor i inkomstdeklarationen så gäller fortfarande reglerna om minst fem kilometers avstånd och en tidsvinst på två timmar per dag. Avdrag kan göras för den del av kostnaden som överstiger 11 000 kronor. För de anställda som ändå tar sig kommunalt till arbetet kan arbetsgivaren tillhandahålla munskydd utan förmånsbeskattning.

Man kan skicka hem mat till de som jobbar hemifrån men förutsättningen för förmånsbeskattning har däremot inte justerats av Skatteverket under pandemin. För att arbetsgivaren ska kunna betala för en måltid utan förmånsbeskattning så måste reglerna som gäller vid intern representation uppfyllas. Regeln är att det krävs fysiskt gemensamma måltider i en anvisad lokal. Det medför att om arbetsgivaren skickar hem mat till de som jobbar hemifrån, oavsett om det avser en gemensam konferens eller liknande, så blir det en skattepliktig förmån. Däremot så blir måltider som skänks från andra än arbetsgivaren möjliga att få utan förmånsbeskattning. Då, om det inte finns krav på motprestation, är dessa skattefria. Det kan till exempel handla om måltider som allmänheten lämnat i syfte att visa uppskattning. Om ett företag skänker mat till ett annat företag så blir det inte heller någon förmånsbeskattning även om det mottagande företaget fördelar maten till de anställda.

Publicerat 11 juni 2024

Så skyddar du BRF:en mot ekonomisk brottslighet

Den ekonomiska brottsligheten mot bostadsrättsföreningar ökar. Den senaste tiden har det uppmärksammats hur ekonomiska brottslingar plundrar föreningarna. Här berättar vi hur du skyddar dig och din förening mot brott. Varje år flödar omkring 120 miljarder igenom landets bostadsrättsföreningar. Det gör föreningarna attraktiva för oseriösa aktörer och kriminella. En …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Anlitar du sommarvikarier? Tänk på detta!

Ungdomar har svårare att bedöma risker och konsekvenser av olika handlingar, till skillnad mot de flesta vuxna. Därför är det extra viktigt ta sitt ansvar som arbetsgivare om du anlitar sommarvikarier. Här är några viktiga saker att tänka på. Ha tydliga säkerhetsrutiner  Generellt drabbas nyanställda oftast av skador i arbetet. Många olyckor händer till och med den …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Lina Andersson: Allt fler kunder ställer krav på att vi ska arbeta hållbart

Home of Textile säljer dekor, möbler och textil till projektkunder, butiker, E-handlare och direkt till konsument. De senaste åren har de tagit stora steg mot hållbarhet, trots att de är ett litet företag utan lagkrav på hållbarhetsredovisning. För att komma igång tog de hjälp av NSRS – en manual anpassad för små och medelstora företag. Marknadschefen Lina Andersson berättar …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Nu kompenseras personer födda 1957

Riksdagen har beslutat om att personer som är födda 1957 ska kompenseras för den uteblivna skattesänkningen för beskattningsåret 2023. Kompensationen, som motsvarar den skattelättnad det förhöjda grundavdraget skulle ha inneburit, kommer att betalas ut tidigast första veckan i juli. Bakgrund Bakgrunden till förslaget är den situation som uppkommit när personer födda 1957 har …

Läs mer

Publicerat 15 maj 2024

En guide: E-faktura eller PDF-faktura – vad ska du välja och hur kommer du igång

I takt med att allt fler affärsprocesser digitaliseras, blir frågan om hur fakturering ska ske allt mer aktuell. För många innebär detta ett vägval mellan PDF-faktura och e-faktura. Vad är egentligen skillnaden och varför är det så få som byter till e-faktura trots fördelarna? Vi guidar dig genom fakturadjungeln och ger praktiska tips för en smidig övergång. Många fördelar …

Läs mer

Publicerat 15 maj 2024

Vem gör du affärer med?

Vissa saker bör företagare kontrollera eller se över regelbundet. Det kan vara att lägga om lånen eller att hitta en billigare försäkring. En åtgärd du som företagare bör se över en gång om året är vem du gör affärer med. Här är några enkla tips på vad du bör kontrollera och varför. Kontrollera att din leverantör har F-skatt  Ett företag som har F-skatt betalar …

Läs mer

Publicerat 15 maj 2024

Muntliga avtal gäller i de flesta fall men bör undvikas

För att undvika ord-mot-ord-situationer är skriftliga avtal mellan arbetsgivare och anställda att rekommendera. Det är viktigt särskilt ur arbetsgivarsynpunkt eftersom den anställde vid en tvist ses som den svagare parten vilket ställer högre krav på arbetsgivaren att bevisa sin uppfattning. Även om arbetsgivare och anställd är överens kan man inte avtala eller bli överens om …

Läs mer

Publicerat 15 maj 2024

Konkurserna ökar – vad tänka på?

Antalet konkurser var 2023 det hösta sedan finanskrisen på 90-talet och trots att våren nu är här syns ingen ljusning. Det ligger många riskfaktorer bakom den ökade konkursvågen enligt UC. Den ekonomiska brottsligheten är en. Lali Fjellström, Branschansvarig Redovisning vid Srf konsulterna berättar vad du som företagare ska tänka på för att undvika ekonomiska svårigheter och …

Läs mer

Publicerat 18 april 2024

Så kan du jämna ut företagets resultat med skattemässiga dispositioner

När en enskild näringsidkare vill jämna ut det skattemässiga resultatet finns det tre olika skattemässiga dispositioner att använda sig av: avsättning till periodiseringsfond respektive expansionsfond samt räntefördelning. Vi går igenom de olika alternativen, vad de innebär och vad ska man ska tänka på. Göra en avsättning till periodiseringsfond Periodiseringsfonden är ett …

Läs mer

Publicerat 18 april 2024

Jens Nylander: ”Noggrannare leverantörskontroller kan förhindra ekonomisk brottslighet”

De kriminella blir allt mer raffinerade och allt fler företagare vittnar om att de utsätts för bedrägerier. I denna verklighet blir det allt viktigare för företagare att inte bara känna sin kund, utan att också ha koll på sina leverantörer. Tech-entreprenören Jens Nylander berättar hur noggrannare kontroller både kan spara tid och pengar, samt förhindra ekonomisk brottslighet. …

Läs mer

Gå till startsidan