Publicerat 18 december 2015 i kategorin Artiklar

Tjänsteställe när arbetsplatserna skiftar

I ett nytt ställningstagande redogör Skatteverket för hur tjänstestället ska fastställas för anställda som har skiftande arbetsplatser.

Var du som anställd har ditt tjänsteställe ska fastställas för varje anställning eller uppdrag för sig, oavsett om det handlar om en kortare eller en längre arbetsperiod. Ditt tjänsteställe har bland annat betydelse för din arbetsgivare vid utbetalning av reseersättning och traktamente samt för dig när du yrkar avdrag för resor till och från arbetet.

Huvudregel

Enligt huvudregeln är ditt tjänsteställe den plats där du enligt anställningsavtalet ska utföra ditt arbete. En sådan plats brukar exemplifieras med en fast inrättning som butik, fabrik, verkstad, kontor eller sjukhus. Men även en bygg- eller anläggningsplats kan utgöra tjänsteställe. Det gäller dock främst för dig med en tidsbegränsad anställning som exempelvis projekt- eller provanställning.

Utför du ditt arbete huvudsakligen i din bostad, som till exempel distansarbetare eller konsult, är bostaden ditt tjänsteställe enligt huvudregeln.

Är du fast anställd vid ett bemanningsföretag för att under en längre tidsperiod upprätthålla en viss funktion vid ett kundföretag är arbetsplatsen vid kundföretaget ditt tjänsteställe. Även bland företag i strålskyddsbranschen är det vanligt att personal anställs för att sköta en viss funktion hos kundföretaget. Har du en sådan anställning är ditt tjänsteställe normalt vid kundföretaget.

Alternativregel

Omfattas du inte av huvudregeln men besöker arbetsgivarens lokaler i genomsnitt mer än en gång per vecka för att till exempel hämta material eller för förberedelser, bör du enligt Skatteverkets uppfattning anses ha ditt tjänsteställe där.

Dina resor mellan bostaden och arbetsgivarens lokaler ses då som vanliga resor till och från arbetet och inte som resor i tjänsten.

Bostaden är tjänsteställe

Kan inget naturligt tjänsteställe pekas ut därför att arbetet utförs på skiftande platser och arbetsgivarens lokaler besöks sällan, kan bostaden utgöra ditt tjänsteställe. Denna undantagsregel har införts särskilt med tanke på de byggnads- och anläggningsarbetare som i sin anställning utför arbete på skilda platser och inte regelmässigt besöker arbetsgivarens lokaler. Regeln är dock avsedd att tillämpas även för andra kategorier anställda som i sin anställning har sådana förhållanden att något tjänsteställe varken kan fastställas utifrån huvudregeln eller alternativregeln.

Är du tillsvidareanställd vid ett bemanningsföretag eller ett företag som arbetar under liknande förhållanden är bostaden tjänsteställe om du typiskt sett utför arbeten på olika platser. Kravet är att arbetsplatserna växlar och att du står till arbetsgivarens förfogande och avlönas även under uppehåll mellan uppdragen.

Ändrade förhållanden

Du kan få ett nytt tjänsteställe vid ändrade förhållanden, till exempel vid stadigvarande byte av arbetsuppgifter eller arbetslokal. I ett sådant fall byts tjänstestället omedelbart.

Vid tillfälligt förändrade förhållanden kan det dock vara oklart hur tjänstestället ska fastställas, det finns inte någon tydlig regel för detta. Orsaker till sådana ändrade och ofta oförutsedda förhållanden kan till exempel vara uppsagda avtal, ändrad orderingång, väderförhållanden eller att du skadat dig och tillfälligt får nya arbetsuppgifter.

Enligt Skatteverkets uppfattning bör sådana tillfälliga förändringar av arbetssituationen normalt inte påverka ditt tjänsteställe. I de fall det initialt finns en osäkerhet om den framtida arbetssituationen, bör bedömningen lämpligen göras på cirka två års sikt för att både du och arbetsgivaren ska ha en kontinuitet i tjänsteställets placering som ger en förutsägbarhet om beskattningen.

SKV ställningstagande, 2015-09-16, dnr: 131 436185/15/111

Företagsaktuellt nr 1 2016

Publicerat 18 april 2024

Jens Nylander: ”Noggrannare leverantörskontroller kan förhindra ekonomisk brottslighet”

De kriminella blir allt mer raffinerade och allt fler företagare vittnar om att de utsätts för bedrägerier. I denna verklighet blir det allt viktigare för företagare att inte bara känna sin kund, utan att också ha koll på sina leverantörer. Tech-entreprenören Jens Nylander berättar hur noggrannare kontroller både kan spara tid och pengar, samt förhindra ekonomisk brottslighet. …

Läs mer

Publicerat 18 april 2024

Omfördela skattereduktioner i inkomstdeklarationen

En skattereduktion minskar den skatt som en fysisk person ska betala. Det innebär att man behöver betala tillräckligt med skatt för att kunna tillgodoräkna sig en skattereduktion. Vissa skattereduktioner kan omfördelas i deklarationen för inkomståret 2023. 14 olika skattereduktioner   Det finns 14 olika skattereduktioner som en fysisk person kan få. För att kunna …

Läs mer

Publicerat 18 april 2024

Så kan företagaren motverka penningtvätt

Penningtvätt är ett globalt problem som bland annat innebär att företag används för att tvätta illegalt intjänade pengar. Victoria Müller, kvalitetsrådgivare på branschorganisationen Srf konsulterna, berättar hur företagaren tillsammans med sin redovisningskonsult kan motverka att företaget utnyttjas i kriminella syften. I en tid då organiserad brottslighet ökar och genomsyrar …

Läs mer

Publicerat 18 april 2024

Så kan du jämna ut företagets resultat med skattemässiga dispositioner

När en enskild näringsidkare vill jämna ut det skattemässiga resultatet finns det tre olika skattemässiga dispositioner att använda sig av: avsättning till periodiseringsfond respektive expansionsfond samt räntefördelning. Vi går igenom de olika alternativen, vad de innebär och vad ska man ska tänka på. Göra en avsättning till periodiseringsfond Periodiseringsfonden är ett …

Läs mer

Publicerat 18 april 2024

Vad kommer Skatteverket att kontrollera i år?

Nyligen öppnades möjligheten att deklarera digitalt (19 mars) och Skatteverket har också informerat vad myndigheten kommer att granska i år när det gäller privatpersoners deklarationer. I den här artikeln berättar vi vilka uppgifter som Skatteverket ska granska särskilt noggrant. Kontroller Alla deklarationer granskas maskinellt. Sedan gör Skatteverket manuella kontroller. Då …

Läs mer

Publicerat 14 mars 2024

Nya bud för samfälligheter som inte är skattskyldiga för moms

I februari meddelade Högsta förvaltningsdomstolen att samfällighetsföreningar inte ska ta ut moms på bidrag som föreningen tar ut från sina medlemmar. Avgörandet överensstämmer inte med ett ställningstagande som Skatteverket meddelade för två år sedan och som gjorde att många samfällighetsföreningar registrerade sig för moms. Nu har Skatteverket kommit ut med information hur …

Läs mer

Publicerat 13 mars 2024

Kontrollera uppgifterna i din deklaration

Snart är deklarationsracet i gång för privatpersoner. Inkomstdeklarationen ska vara inlämnad senast den 2 maj. I den här artikeln tar vi upp vikten av att kontrollera sina uppgifter och deklarera i tid. Eller borde man kontrollera uppgifterna tidigare och löpande under året? Kontrolluppgifter Sedan 1 januari 2019 lämnar alla arbetsgivare in uppgifter om lön och avdragen skatt för …

Läs mer

Publicerat 13 mars 2024

Deklarationstidpunkter för aktiebolag under 2024

Dags att fokusera på när aktiebolag ska lämna in inkomstdeklarationen och betala kvarskatt 2024. Inlämning av deklarationen  För aktiebolag kan inlämningstidpunkten för inkomstdeklarationen vara lite mer komplicerad än för privatpersoner. Aktiebolag kan lämna in inkomstdeklarationen vid fyra tillfällen under året. Vilken tidpunkt som aktiebolaget ska lämna in sin …

Läs mer

Publicerat 13 mars 2024

Vd och grundare Malin Bergman: ”Tro på din idé”

Kvinnors företagande är viktigt för att främja företagsamhet och konkurrenskraft i Sverige. Trots det är det fortfarande färre kvinnor än män som driver företag. Varför är det så och hur är det att vara kvinna och driva företag i Sverige idag. Vi har pratat med Malin Bergman, vd och grundare av redovisningsbyrån ELT Ekonomikonsult AB. Här delar hon med sig av insikter kring …

Läs mer

Publicerat 13 mars 2024

K10 eller K12 – vilken blankett ska man använda?

K10 och K12 är två blanketter som är starkt förknippade med deklarationen för ägare till fåmansföretag. Men när ska man använda vilken blankett när man har sålt en andel eller fått utdelning? Andelar i ett fåmansföretag  Den som har fått utdelning från andelar i ett onoterat bolag eller har sålt andelar behöver redovisa detta på blankett K10 kvalificerade andelar …

Läs mer

Gå till startsidan